Úvod / Lifestyle / Ze života kravaťáka | Porady a jiné taškařice

Ze života kravaťáka | Porady a jiné taškařice

23. 5. 2018 Lifestyle
Kravatak

Život manažera se neskládá pouze z radovánek v podobě kalení s obchodními partnery, kafíčkování, chození na obědy „za cizí“ a brzkých odchodů z práce „na schůzky“. Často se musíte postavit/posadit čelem k řešení různých prekérních situací a obhájit si svou pozici ve firmě. Obzvlášť nebezpečné jsou v tomto ohledu všemožné firemní sešlosti jako porady, workshopy, teambuildingy apod.

Rozhodl jsem se proto sepsat své zkušenosti a vytvořit takového malého průvodce těmito firemními taškařicemi. Všechna případná doporučení vznikala metodou pokus omyl a rád bych zmínil, že ve všech situacích jsem zásadně udělal přesný opak toho, co by v danou chvíli bylo správné.

Začněme rovnou od nejvyšších míst.

Prezentace Boardu – chvíle, při které manažeři skládají účty před majiteli a akcionáři. Tady je dobrá rada nad zlato… Pokud můžete, mlčte! Případně jestli chcete být za každou cenu kreativní, rázně přikyvujte, když COKOLIV pronese majitel firmy. Naopak pokud mluví kdokoliv jiný, tvařte se podezřívavě a po očku sledujte výraz majitele. Jinak se Vám totiž může snadno stát, že souhlasně přikyvujete někomu, o kom majitel za dvě minuty pronese: „Tak vás už tu příště nechci vidět, pane XXX.“ Pokud máte tu smůlu a musíte prezentovat, modlete se, ať jsou výsledky firmy dobré. Samozřejmě v ideálním světě byste se o to měl jako manažer i nějak zasloužit…ale… co je dneska ideální, že jo…

Pokud výsledky dobré nejsou, pak mluvte o již provedených DRASTICKÝCH opatřeních a vidině lepších zítřků, které se před vámi již zřetelně rýsují. Vyvarujte se však přílišného šátrání rukama před sebou a koulení očima, ať nepůsobíte dojmem tuláka na poušti, který v dálce právě uviděl fata morgánu.

Pojďme o stupínek níže.

Porada vedení firmy – jestli za každou cenu netoužíte po povýšení nebo poplácání po zádech, tak raději mlčte! Nicméně tato porada se hodně odvíjí od osoby Generálního ředitele (GŘ), který poradu (ne)řídí.

Když jsem byl poprvé přizván na poradu vedení, představoval jsem si vznešené debaty kultivovaných manažerů o zásadních tématech, které trápí celou firmu. Čekal jsem, které místo zůstane neobsazené, a až poté se posadil, otevřel důležitě diář a chystal se nasávat atmosféru této noblesní chvíle.  A pak už jsem se nestačil divit tomu, co se kolem mě děje. Jako rocker jsem byl zvyklý ze zaplivaných putyk na hodně, ale když ve třetí větě Finanční ředitel (FŘ) „ocenil“ práci Obchodního ředitele (OŘ) větou: „Já si stejně myslím, že jsi to celý posral ty tím, že jsi odsouhlasil…“ a OŘ mu odvětil v podobném duchu: „Já si zase myslím, že jsi pěknej čů…“, začal jsem pochybovat, jestli jsem na správné poradě. Chtěl jsem se zeptat vedle sedícího korporátního manažera (KM), jestli to takhle probíhá vždy, ale ten se právě pokusil zapojit do debaty: „Já si mysl…“, ale byl hned OŘ rázně umlčen: „Ty drž taky hubu, ty vo tom nevíš vůbec nic.“

FŘ využívá situace a vrací úder OŘ: „Ale vždyť ty vo tom víš taky úplný hovno.“

KM: „Já si mysl…“

FŘ: „Ty vole, ty fakt už drž hubu.“

GŘ se pobaveně usmívá a já (zatím) nemám slov.  

Nicméně díky průpravě z barů, klubů a nočních tramvají jsem velmi rychle dokázal této zvláštní rétorice přivyknout. Brzy jsem dokázal plamennými monology s obdivuhodnou kadencí sprostých slov své kolegy dokonce trumfnout… a GŘ? Ten se pobaveně usmíval.

Pojďme konečně k poradě, která občas bývá i užitečná.

Inovační porada – tady panuje naprosto jednoduchá úměra. Pokud chcete mít v práci klid, tak raději mlčte! Případně si něco kreslete do diáře (to působí obzvlášť dobře). Pokud zvítězí touha být inovativní, připravte se na to, že si celý „produkt“ budete muset sám vymyslet, vytvořit rozsáhlá zadání, hádat se rok s IT a dalšími odděleními, celé to otestovat, připravit tomu marketing, prodat výhody produktu při prezentacích u obchodních partnerů a pak schytat pojeb za výsledek, který nikdy nebude takový, jaký vedení očekávalo.

No řekněte, není lepší jen kriticky komentovat nápady ostatních kolegů a účastnit se veřejného lynče jejich „produktů“? Případně vyrazit „na schůzky“ do putyky, nasbírat inspiraci na příští poradu vedení?

Sdílejte…

Štítky